۱۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۰۶

درآمد نجومی صداوسیما از تبلیغات سریال پایتخت

صداوسیما با سریال پایتخت چند صد میلیارد تومان درآمد دارد؟

صداوسیما با پخش چندباره سریال «پایتخت» و تبلیغات گسترده در میان آن، به درآمدی چندصد میلیارد تومانی دست پیدا کرده است.

صد میلیارد تومان

به گزارش آشکار، با پخش چندباره قسمت اول فصل جدید سریال «پایتخت» از شبکه یک، درآمد صداوسیما از تبلیغات بازرگانی به رقم‌های حیرت‌آوری رسیده است. تخمین‌ها نشان می‌دهند که تنها از تبلیغات حین پخش این قسمت، صداوسیما حدود ۲۷۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

پایتخت، ماشین پول‌سازی صداوسیما

سریال محبوب «پایتخت» که پس از دو سال غیبت دوباره به آنتن تلویزیون بازگشته، نه‌تنها مخاطبان را پای صفحه نمایش نشانده، بلکه فرصتی طلایی برای درآمدزایی صداوسیما نیز فراهم کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پخش تنها قسمت اول این سریال، صدها میلیارد تومان درآمد تبلیغاتی برای این سازمان به همراه داشته است.

برآورد درآمد صداوسیما از تبلیغات پایتخت

طبق گزارش‌های منتشرشده، قسمت اول فصل هفتم این سریال سه بار از شبکه یک پخش شد و در مجموع ۱۸ دقیقه تبلیغات بازرگانی در میان آن قرار گرفت. با در نظر گرفتن میانگین هزینه ۲۵۰ میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ در برنامه‌های پربیننده، این میزان آگهی معادل ۲۷۰ میلیارد تومان درآمد را فقط از پخش میان برنامه‌ای برای صداوسیما رقم زده است.

خبر در یک نگاه:

  • ۲۷۰ میلیارد تومان درآمد صداوسیما از پخش قسمت اول پایتخت
  • درآمد احتمالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی از کل فصل هفتم پایتخت
  • صداوسیما ده‌ها برابر بودجه رسمی خود از تبلیغات درآمد دارد، اما چگونه هزینه می‌شود؟
  • درآمد تبلیغاتی صداوسیما از دو بازی استقلال و پرسپولیس، بیشتر از کل بودجه تبلیغات ورزشی کشور است!

درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی از هر قسمت سریال!

این برآورد تنها شامل تبلیغات بین برنامه‌ای است و اگر تبلیغات قبل و بعد از سریال، تبلیغات غیرمستقیم داخل آن و اسپانسرهای ویژه را نیز در نظر بگیریم، تخمین‌ها نشان می‌دهد که درآمد صداوسیما از هر قسمت پایتخت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. با فرض ۲۰ قسمتی بودن این سریال، درآمد صداوسیما از این مجموعه می‌تواند به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد، که رقمی معادل یک‌سوم بودجه مصوب این سازمان در سال جاری است.

ابهامات درباره هزینه‌کرد درآمدهای تبلیغاتی صداوسیما

این میزان درآمد هنگفت در حالی به دست می‌آید که همچنان پرسش‌هایی درباره نحوه هزینه‌کرد آن بی‌پاسخ مانده است. کارشناسان معتقدند که علی‌رغم درآمدهای چشمگیر، صداوسیما در سال‌های اخیر با کاهش شدید مخاطب مواجه شده و بسیاری از برنامه‌های پربیننده و چهره‌های محبوب تلویزیونی از آنتن کنار گذاشته شده‌اند.

درآمدهای نجومی از تبلیغات ورزشی

چندی پیش روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی اعلام کرد که درآمد تبلیغات صداوسیما از پخش دو بازی استقلال و پرسپولیس در آسیا، بین ۳۲ تا ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده که چندین برابر بودجه رسمی این سازمان است. این موضوع بار دیگر سوالاتی را درباره شفافیت مالی صداوسیما و نحوه نظارت بر درآمدهای هنگفت این سازمان مطرح کرده است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط