بحران قاچاق سوخت و چالشهای مصرف بالای انرژی در ایران
هشدار مجلس درباره قاچاق سازمانیافته سوخت و بحران خودروهای پرمصرف داخلی
عضو هیأت رئیسه مجلس با هشدار درباره قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت، خواستار مقابله با شبکههای قاچاق سازمانیافته شد.

بحران قاچاق سوخت و چالشهای مصرف بالای انرژی در ایران
عضو هیأت رئیسه مجلس با هشدار درباره قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت، خواستار مقابله با شبکههای قاچاق سازمانیافته شد.
به گزارش آشکار، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت، خواستار برخورد جدی با مافیای قاچاق شد و تأکید کرد که خودروهای بیکیفیت داخلی، یکی از عوامل اصلی مصرف بالای سوخت و هدررفت منابع کشور هستند.
محمد رشیدی، عضو هیأت رئیسه مجلس، با انتقاد از وضعیت قاچاق سوخت در کشور، اعلام کرد: «بر اساس آمار رسمی وزارت نفت، روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق میشود. این حجم عظیم از قاچاق، علاوه بر ایجاد خسارات اقتصادی، منابع ملی را از بین میبرد.»
وی قیمت پایین سوخت در داخل کشور را یکی از مهمترین دلایل گسترش قاچاق دانست و افزود: «در حالی که قیمت سوخت در کشورهای همسایه چندین برابر نرخ داخلی است، طبیعی است که شبکههای قاچاق سازمانیافته برای انتقال سوخت از ایران به کشورهای دیگر فعال باشند.»
رشیدی با تأکید بر اینکه این حجم از قاچاق تنها محدود به فعالیتهای سوختبرها نیست، اظهار کرد: «بخش عمدهای از این قاچاق از طریق مرزهای آبی و کشتیهای سوختبر صورت میگیرد که نشاندهنده یک شبکه قاچاق سازمانیافته است.»
وی خواستار نظارت و برخورد جدی نهادهای امنیتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد و گفت: «این میزان قاچاق سوخت، فقط با همکاری برخی افراد در سطوح مختلف امکانپذیر است. لازم است که برخورد قاطعتری با این معضل صورت گیرد.»
بیشتر بدانید:
روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق میشود!
خودروهای داخلی، عامل ۴۰ درصد افزایش مصرف سوخت در ایران!
دولت باید صنعت خودرو را خصوصیسازی کند و واردات را آزاد نماید!
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور گفت: «بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش مصرف سوخت به دلیل فرسودگی خودروهای داخلی است. خودروهایی که با قیمتهای گزاف فروخته میشوند اما از نظر استانداردهای جهانی، بسیار عقب هستند.»
وی ادامه داد: «در شرایطی که کشورهای توسعهیافته به سمت خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کردهاند، در ایران همچنان خودروهایی با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید و عرضه میشوند.»
رشیدی همچنین به تأثیر منفی کیفیت پایین خودروها بر محیط زیست اشاره کرد و گفت: «خودروهای داخلی، نهتنها سوخت بیشتری مصرف میکنند، بلکه موجب افزایش آلودگی هوا و ایجاد بیماریهای مختلف برای شهروندان شدهاند.»
وی تأکید کرد: «دولت باید این زنجیره معیوب را اصلاح کند. خصوصیسازی صنعت خودروسازی و اجازه واردات خودروهای اقتصادی و کممصرف، یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از هدررفت منابع است.»
رشیدی در پایان تصریح کرد: «متأسفانه نفوذ مافیای خودروسازی در دولتها، مانع از واردات خودروهای باکیفیت شده است. در حالی که در دنیا با زیر ۱۰ هزار دلار میتوان یک خودروی اقتصادی و کممصرف خرید، در ایران خودروهای داخلی با قیمتهای میلیاردی عرضه میشوند که هم مصرف بالایی دارند و هم کیفیت پایینی.»
انتهای پیام/