به گزارش آشکار، آغاز فصل جدیدی در صنعت کشتیسازی ایران با رفع موانع مالی و ساخت شناورهای مسافری، تفریحی و نفتکشهای افراماکس – با رفع اختلافات مالی با ونزوئلا و پیشرفت پروژههای داخلی، ایران بهزودی میزبان نسل جدیدی از نفتکشها و شناورهای تفریحی ایرانی خواهد بود.
نقطه عطف جدید در صنایع دریایی ایران
ساخت نفتکشهای سوم و چهارم برای ونزوئلا آغاز میشود
در پی رفع موانع مالی میان ایران و ونزوئلا، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) وابسته به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص)، آماده آغاز عملیات ساخت سومین و چهارمین نفتکش برای این کشور آمریکای لاتین است. به گفته مهندس منوچهر علیپور، مدیرعامل صدرا، توافقات لازم انجام شده و بهمحض نهاییشدن روند تسویه مالی، ساخت نفتکشهای کلاس Aframax وارد فاز اجرایی میشود.
توسعه صنعت با تکیه بر توان داخل
صدرا اثبات کرد که “مگاپروژه”های ملی دیگر نیازی به واردات ندارند
در جریان نشست خبری، علیپور به ساخت نخستین شناور تفریحی ۱۵ متری تمام ایرانی اشاره کرد که با ۶۵٪ پیشرفت فیزیکی تا چهار ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. این شناور با قابلیت افزایش سرعت و ظرفیت، نشانگر توانمندی بومی کشور در حوزه گردشگری دریایی است.
تمرکز بر زیرساختهای راهبردی
دو سکوی دریایی در پارس جنوبی و میدان رشادت در دست نصب هستند
مدیرعامل صدرا در خصوص پروژههای جاری این شرکت گفت: ساخت جکت فاز ۱۱ در حال انجام است و سکوی بلال با موفقیت نصب شده است. دو سکوی میدان رشادت نیز تا پایان امسال نصب خواهند شد. همچنین پروژه فشارافزایی جنوب کشور با هدف کاهش ناترازی انرژی در حال پیشرفت مهندسی و اجرای زیرساختهاست.
از شناور تفریحی تا نفتکش افراماکس
صنعت دریایی ایران آماده ورود به بازارهای جدید است
علیپور تأکید کرد که صدرا علاوه بر توان تولید نفتکش، برای ساخت کشتیهای پیشرفتهتر نیز برنامهریزی کرده است. مذاکرات با شرکت ملی نفتکش برای ساخت افراماکسهای جدید ادامه دارد و در صورت امضای قرارداد، فاز جدیدی از استقلال دریایی ایران کلید خواهد خورد.
سرمایهگذاری برای آینده
ایران تا ده سال آینده به بیش از ۱۰ هزار شناور تفریحی نیاز دارد
مدیرعامل صدرا با اشاره به روند افزایشی نیاز به شناورهای تفریحی و مسافری در کشور، بر ضرورت ورود فعالتر بخش خصوصی تأکید کرد. به گفته او، تنها در دهه پیشرو، ایران نیازمند ۱۰ هزار فروند شناور خواهد بود.
با تمرکز بر ساخت نفتکشها، سکوهای نفتی، و شناورهای تفریحی، صدرا نه تنها به بازوی اجرایی اقتصاد دریامحور تبدیل شده، بلکه نشانهای از توانمندی فناورانه ایران در دوران تحریم و تنگنای اقتصادی است. آینده صنعت دریایی ایران، در افق استقلال و شکوفایی ترسیم شده است.
انتهای پیام/